Niki Lauda se narodil 22. února 1949 ve Vídni, v Rakousku. Vyrůstal v prosperující podnikatelské rodině, která však jeho zájem o motorsport nepodporovala. Mladý Lauda čelil významné rodinné opozici vůči svému snu stát se závodníkem.
S nepodporou ze strany rodiny se Lauda rozhodl jít svojí vlastní cestou. Aby si mohl dovolit svůj první závod, vzal si na sebe finanční riziko a půjčil si peníze, aby si koupil svůj první závodní vůz. Tento krok byl pro mladého Laudu významným zlomem, protože mu umožnil vstoupit do světa profesionálních závodů.
Jeho začátky v závodních vozidlech nebyly bez překážek. Čelil finančním obtížím a musel se rychle učit složitosti závodního sportu na vysoké úrovni. Navzdory těmto výzvám Lauda rychle upoutal pozornost svou technickou dovedností.
Jeho schopnost zlepšovat a přizpůsobovat svá vozidla jej odlišovala od mnoha jeho soupeřů, kteří měli větší finanční a technickou podporu.
Postupně si vybudoval jméno v závodním světě, což mu otevřelo dveře do prestižnějších soutěží a nakonec i do Formule 1, kde jeho kariéra nabrala vzestup. Toto období mladého Laudu definovalo jeho budoucí kariéru, ale také ukázalo jeho odvahu a nezlomnou vůli. Ty byly typické i pro další legendu, německého šampiona Michaela Schumachera .
Niki Lauda vstoupil do světa Formule 1 v roce 1971, kdy poprvé nastoupil v domovské Velké ceně Rakouska. Jeho první roky v závodě byly především obdobím intenzivního učení a adaptace na nejvyšší úroveň motorsportu. V roce 1974 se Lauda přidal k týmu Ferrari, který byl v té době jedním v závodě F1.
Jeho technické schopnosti a systematický přístup k závodění mu rychle zabezpečily místo mezi špičkovými jezdci. Svůj první mistrovský titul ve Formuli 1 získal již o rok později, v roce 1975, což potvrdilo jeho postavení jako elitního závodníka.
Rok 1976 však už byl pro Laudu plný extrémů. Během Grand Prix Německa totiž došlo k jedné z nejhrozivějších nehod v historii Formule 1.
Lauda utrpěl vážné popáleniny a inhaloval toxické plyny, když jeho auto vybuchlo. Přesto se neuvěřitelně rychle vrátil do kokpitu, jen šest týdnů po nehodě, aby pokračoval v boji o mistrovský titul, který nakonec prohrál jen o jeden bod.
Laudova nezlomnost a odhodlání byly plně odměněny v roce 1977, kdy získal svůj druhý mistrovský titul. Tento triumf nebyl jen důkazem jeho schopností, ale také jeho mentální odolnosti. Opětovně dokázal svou sílu, touhu vítězit a důraz na práci, která mu přinesla ovoce. Přesně tak, jako vždy už od úvodu jeho kariéry.
Během 80. let se Niki Lauda zapsal do historie Formule 1 jako jeden z nejodolnějších závodníků. Po krátkém odchodu ze závodu v roce 1979 se rozhodl pro nečekaný návrat do Formule 1 v roce 1982. Tento návrat byl motivován jeho nesmírnou vášní pro závodění, ale také potřebou dokázat, že stále má co nabídnout.
Lauda se vrátil jako součást týmu McLaren, kde spojil síly s inženýry a techniky na vývoji výkonnějších a efektivnějších vozů. Jeho schopnost pracovat s týmem a jeho technické znalosti pomohly McLarenu stát se jedním z nejlepších v sezóně.
V roce 1984 se jeho úsilí vyplatilo, když získal svůj třetí mistrovský titul F1 a to dokonce jen o půl bodu, což byl nejtěsnější rozdíl v historii šampionátu. Po zisku svého třetího titulu pokračoval v závodním světě ještě dva roky, než se v roce 1985 definitivně rozhodl ukončit svou aktivní kariéru a to tehdy, když byl na vrcholu.
Jeho odchod byl poznamenán mnoha poctami a uznáním za jeho přínos k motorsportu a za jeho neochvějného ducha, který inspiroval mnohé závodníky.
Po ukončení závodní kariéry se Niki Lauda věnoval svému především leteckému podnikání a později se zapojil i do samotného řízení týmu Formule 1, čímž pokračoval v ovlivňování světa motorsportu z pozice mimo kokpit.
Po své slavné kariéře v závodě Formule 1 se Niki Lauda zaměřil na svou druhou vášeň a toto létání Založil svou vlastní leteckou společnost s názvem Lauda Air, která začala oficiálně působit již v roce 1979. Počáteční výzvy překonával se stejnou odvahou a odhodláním na závodních okruzích.
Pod jeho vedením se Lauda Air stala úspěšnou mezinárodní leteckou společností, která nabízela pravidelné lety do exotických destinací. Po prodeji Lauda Air založil další leteckou společnost, Niki, která mu však už tolik úspěchu nepřinesla.
Jeho život a stejně i kariéra byly zvěčněny ve filmu "Rush" z roku 2013, který režíroval Ron Howard. Film detailně popisuje jeho rivalitu s Jamesem Huntem během sezóny Formule 1 v roce 1976, včetně jeho slavné nehody a nevídaného návratu do závodu. Film byl oslavou Laudovy nezlomnosti a jeho schopnosti překonávat výzvy.
Jeho vášeň a neustálé hledání vylepšení navždy změnily svět Formule 1. I po skončení aktivní kariéry ho tyto dvě vlastnosti neopustily a v motorsportovní komunitě zůstal působit jako konzultant a manažer. Později dokonce i jako komentátor.
Niki Lauda zemřel 20. května 2019 po delším období zdravotních problémů. Jeho jméno se navždy zapsalo do historie nejen F1, ale celkově motosportu.
zakoupené na runder.cz 01.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 04.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024